starAl meer dan 100 klanten geholpen
Meer zakelijke leads begint bij Sales Forward

Wil je meer leads genereren dan is het ook belangrijk om een goede CRM te hebben. Waar staat CRM voor? CRM staat voor Customer Relationship Management. Waarom is dit zo belangrijk? Leer meer over leadgeneratie.

Het is belangrijk om je pipeline (pijpline) te managen! Wanneer je dit niet doet, dan zul je na verloop van tijd merken dat je deals laat liggen en dat wil je niet toch?

Uit onderzoek is gebleken dat je een lead of prospect gemiddeld 7 keer moet opvolgen voor een lead of prospect gemiddeld klant wordt. Dit betekent dat je jouw sales proces echt goed moet gaan managen.

Uit onderzoek is ook gebleken dat een beetje gemiddelde goede accountmanager het in het begin al helemaal verkeerd aanpakt. Vaak wordt er te snel een “Sales Pitch” gegeven en verwacht een hij/zij dat een prospect, maar meteen ja zegt, terwijl een prospect nog helemaal nog niet zo ver is. Het is eigenlijk net als daten, je geeft toch ook niet de eerste kus al voor het aperitief?

Om dit beter te kunnen managen heb je een paar belangrijke inzichten nodig, daarnaast kun je leren hoe je een CRM goed kan gebruiken en welke CRM-systemen goed geschikt zijn. Hierover schrijf ik hieronder meer.

Allereerst vertel ik je graag wat meer over een CRM systeem.

Een CRM-systeem is bedoel om al je klantdata in te zetten en om je workflow en salesproces goed in kaart te houden, zodat je ook je sales targets realistisch kunt behalen. Vaak als je net start met een CRM-systeem is het allemaal vrij gecompliceerd, maar geloof me als je er eenmaal wat tijd in investeert wil je niet meer anders en kom je achter dat de mogelijkheden eindeloos zijn. Afhankelijk van welk systeem je gebruikt uiteraard. De bedoeling is dat je elke lead invoert in je CRM-systeem, maar als je een beetje handig bent dan kun je zelfs dit proces automatiseren. Belangrijk in ieder geval is dat je zo veel mogelijk data verzameld zodat altijd precies weet wat voor lead of prospect het ook alweer was. Denk aan bedrijfsnaam, branche, beroep, naam, adres, email, telefoon, LinkedIn, Facebook, Instagram. Eigenlijk alles waar je wat aan hebt. Daarnaast is het belangrijk voor je workflow dat je altijd duidelijke en uitgebreide aantekeningen maakt, dit is waar het vaak mis gaat. Vaak worden er geen uitgebreide of zelfs geen aantekeningen gemaakt en dan weet je na verloop van tijd niet meer wat er is afgesproken of wat de wensen en/of doelen van je prospect ook alweer waren. Aan de andere kant maak je juist wel hele goede aantekeningen, dan zal je prospect verbaasd zijn over hoe goed je het allemaal nog weet en dus ook eerder met je in zee gaan.

Sales proces beter maken

Wil je met een CRM-systeem dan ook je proces beter maken, natuurlijk! Afhankelijk van je branche is het belangrijk om te bepalen hoe je sales proces er dan ook werkelijk uitziet Als voorbeeld, ik zelf begin altijd met een vrijblijvende kennismaking of bijvoorbeeld een website check, waarbij ik eerst samen met de andere partij wil onderzoeken of er ook werkelijk een match is. Ik probeer ook altijd duidelijk te maken voor de andere partij waar de ruimte van verbetering zit. Daarnaast breng ik duidelijk in kaart wat mogelijke vervolg stappen zijn inclusief opties en prijzen. Ik verwacht niet anders dat een prospect nog niet koop klaar is en met deze informatie nog eerst even zelf aan de slag moet. Belangrijk ik geef altijd duidelijk mijn werkproces aan en geef ook duidelijk aan dat dit de manier is zoals ik werk. Ik spreek dus altijd een vervolg stap af. Ook belangrijk, ik vat altijd nog even alles samen per email, wat ik wel doe, is dat er altijd een net iets scherpere aanbieding van maak in de email. Dit om de lead / prospect nog iets meer te triggeren om eerder tot elkaar te komen. Vanaf hier is het belangrijk om niet te snel op te volgen, maar wel regelmatig!

CRM-systemen die ik zelf interessant vind om te gebruiken zijn, ActiveCampaign, Pipedrive en SalesForce. Een ander systeem wat je hier voor kunt gebruiken, maar wel zelf moet inrichten is Trello.

Dit artikel ging voornamelijk over het CRM-systeem gebruiken, in een vervolg artikel schrijf ik uitbundig over hoe jij ook je sales proces en workflow beter kan maken, zodat je ook je verkoopproces kunt verbeteren.

Mocht je inzien dat je workflow of salesproces beter, dan sta ik altijd open voor een vrijblijvende kennismaking om samen met jou te hierover te sparren.

© Copyright 2022 | Website door Company Fuel