starAl meer dan 100 klanten geholpen
Meer sales maken

In dit artikel behandelen we de vraag die we regelmatig krijgen van klanten. Wat is nou het verschil van een basis website en een maatwerk website en wat is nu precies beter? Dit is wel belangrijke informatie voor als je een website wilt laten maken. Laten we voorop stellen dat niet per se een van de 2 websites beter of slechter is, maar dat dit afhankelijk is van je wensen en vooral het doel van de website. Voor de meeste bedrijven en de meeste doelen, is een basis website gewoon goed geschikt en voor meer specifiekere wensen of aparte wensen is een maatwerk beter.

Een basis website

Een basis website is opgebouwd uit modulaire elementen, waarbij het wireframe (de karkas) van de website een stuk sneller opgebouwd kan worden. Let op de website moet nog steeds technisch gebouwd worden en ingevuld worden, daarnaast moeten de pagina’s en invulling bepaald worden. Bij een goed webdesign bureau, waar wij bijvoorbeeld mee samen werken zijn alle elementen nog steeds custom made. Alleen worden deze dan vaak in een nieuw jasje gestoken en weer hergebruikt. Het hoeft dus niet zo te zijn dat er met thema’s of templates wordt gewerkt! Een website op deze manier laten maken is daarom relatief goedkoper dan een maatwerk website. Wil je graag meer informatie? Neem dan bijvoorbeeld eens een kijkje op de website van onze partner Company Fuel of plan eens maak met ons een afspraak met ons voor een vrijblijvend advies gesprek.

Maatwerk website

Wat maakt een maatwerk zo uniek? Bij een maatwerk website wordt er tijdens een intake en inventarisatie eerst heel goed ingezoomd op de specifieke wensen van de klant. Ook wordt er strategisch gekeken naar wat het doel moet zijn van de website. Nadat alles in kaart is gebracht wordt er vaak een voorstel geschreven in hoe het webdesign bureau denkt dat de structuur van de website en het design van de website mag gaan worden. Vaak tegelijk wordt er dan ook gewerkt aan het design. Let op hiervoor gaat een specialistisch en een gecertificeerd webdesign expert aan de slag met de designs. Ik zeg designs, omdat er een heleboel designs worden gemaakt, namelijk voor alle pagina’s! Bij een webshop loopt dit bijvoorbeeld al snel op tot 30 of meer designs. Over elke pagina wordt goed nagedacht over de huisstijl, de doelgroep, CTA (call to actio) USP’s (unique selling points) en bepaalde kernwaarde. Alle designs worden voorgelegd en besproken met de klant. Hierna wordt input en feedback verwerkt en pas wanneer alles 100% naar wens is worden de designs door een developer (ontwikkelaar) ook werkelijk gebouwd. De developer bouwt letter na wat er is vorm gegeven en elementen, pagina’s keuzehulpen, formulieren etc. alles wordt dus helemaal custom made (op maat) gebouwd. Een website als dit kost al snel tussen de 150 en 200 uur en experts als dit verdienen terecht een goed uurloon. Dit is dus dat wat een maatwerk website zo kostbaar maakt om te bouwen. Heb je nu interesse om eens te kijken hoe dat er uit ziet, neem dan eens een kijkje op de website van een van onze andere partners Gravity Media. Wil je graag sparren over jouw maatwerk project? Aarzel niet om gewoon even vrijblijvend met ons hierover in contact te komen tijdens een vrijblijvende call.

© Copyright 2022 | Website door Company Fuel